Friday, November 2, 2012

Bila Aku Semakin Dewasa...:)

Assalamualaikum. Hari ni hari Jumaat. Ye aku tahu semua orang tahu. Saje gedik nak bagitahu.

Hari Jumaat. Means dah 17 Jumaat arwah Saiful tinggalkan aku. Hishhh kenapa masih teringat? Aku admit yang arwah orang yang sangat susah untuk aku lupakan. Tak apalah aku harap satu hari nanti hati aku akan belajar menerima ketiadaannya.

Bila aku semakin dewasa terlalu banyak benda yang mencabar dan berliku dah aku tempuh dah aku lalui. Pahit getir manis masin semua bercampur menjadi satu. Apa yang aku tahu bila semakin dewasa aku lebih bijak menguruskan diri aku dan keadaan. Aku lebih matang dan dewasa untuk berhadapan dengannya.

Bulan 2 tahun depan start praktikal. Alhamdulillah aku dapat MNS Management And Consultancy at Masjid India. Aku suka tapi dalam masa yang sama aku macam tak ada hati. Bos dia memang baik and peramah sangat. Bayangkan kita orang tak pernah berkenalan tak pernah berjumpa, dia hanya tahu pasal aku through resume aku aje tapi malam tu dia interview aku and boleh sembang macam-macam. Paling aku suka trademark dia "U are welcome to my company. Datanglah dengan satu keyakinan dan buat yang terbaik untuk diri u, lecturer u dan untuk company I". Peghh dashat tak dashat bakal bos aku ni ha. Tapi bila aku fikir Wisma Yakin tu agak jauh dengan Putrajaya aku jadi tawar hati and mintak undur diri tapi dia suruh aku fikir elok-elok and dia bagi masa untuk aku bagi jawapan. Baik atau buruk keputusan aku dia terima. Aduhhh puan ni buat aku tersepit aje dong.

Aku ada hantar resume gak kat Syam & Co located at Bangi. Dekat sikit ngan Putrajaya so aku boleh save duit sikit lah kan. Kalau kat area Bangi insya Allah aku boleh drive even aku tak pakar sangat pon. Hehe. Tapi company tu still tak bagi jawapan lagi and aku sangat berharap aku dapat this company. Aku rasa macam best aje company ni.

Untuk praktikal kali ni aku jadi sangat berhati-hati. Aku tak nak main hentam keromo macam zaman diploma dulu. Tak kisah apa-apa company janji ada. No no aku tak nak macam tu. Aku nak company yang aku boleh belajar banyak benda and boleh mantapkan ilmu aku.

Untuk kali ni first, aku akan google accounting firm or audit firm area KL Sentral, Bangi atau Kajang. Aku nak area2 ni aje tapi agak susah di situ.

Second, if ada company yang macam aku tersuka atau terminat aku akan google map pulak. Aku kena make sure lokasi dia beredekatan and sangat mudah untuk aku tuju. Kalau area KL aku nak dia dekat dengan KL sentral. Macam yang aku dapat tu kat Wisma Yakin around 9 minit dari KL Sentral. Erm ok la kot. Kalau area Bangi or Kajang aku akan make sure jalan nak pergi ke sana tak berliku and make sure around 30 minit dah sampai.

Third, aku akan pastikan environment company tu macam mana. Selalunya aku akan carik blog2 mereka yang ada pengalaman kerja atau praktikal di sana. Aku nak make sure kawan-kawan and bos tak akan buat aku tension or stress. Kalau MNS aku tak jumpa blog tapi tengok gaya puan tu call aku peramah semacam ok la kot. Kalau Syam & Co aku ade jumpa blog mereka yang berpengalaman di sana. Environment sangat best and friendly. Aku suke. Syam & Co bila la kau nak call aku ni? Huhu

Fourth, elaun. Aku ambik kira gak bab ni sebab duduk KL ni belanjanya besar. Nak harap PT and abah memang tak cukup kot. At least kalau dapat elaun aku boleh kira budget transport and makanan. Dua benda ni aje yang aku pentingkan. Kalau kat Wisma Yakin Alhamdulillah elaun cukup untuk aku cover transport and makan. Kat Syam aku tak tahu lagi sebab tak tahu di terima atau tak. Huhu.

Tapi apa yang penting ilmu pengetahuan and kerja yang aku akan buat. Kalau dah aku pilih accounting firm mustahil aku tak ada kerja. Mesti ada punya lagi2 peak season ni. Confirm ada lah wa cakap sama lu.

Erm dah tak sabar nak praktikal even aku tak decide lagi. Eh nape ntah aku sangat berharap yang Syam & Co tu. Harap-harap dapat. Amin.Pray for me okey...;)


akunakcakap: suka dengan ayat sorang kwn ni "aku tahu walau ko selalu nanges tapi kau kuat:)"


2 comments:

  1. SOrry tanya, siapa arwah Saiful ? Intern adalah tempat untuk memantapkan ilmu, hati hati memilih. Jangan jadi macam saya. Environment sangat lah tidak friendly.

    ReplyDelete
  2. Arwah Saiful my bf fie...tp dah tak ada...kan...sebab tu saya nak pilih yang betul2...harap sgt dapat yg best...;)

    ReplyDelete

Thank u for the comment. I will reply later ok...:)