Saturday, December 7, 2013

Hati

Hati rindu. Betul aku rindu. Dont know how to describe this feeling. Tapi demi Allah aku rindu. Rindu semua kenangan lama. Macam mana nak hapuskan semua rasa rindu kalau 24 jam aku fikir pasal dia. Aku betul-betul rindu sampai kadang-kadang aku tak tahu nak buat macam mana lagi. Tiap kali aku rindu, aku dah doa, aku dah ngaji. Tapi aku masih rindu. Bila rindu makin menggila, aku tidur. Tapi aku hampa bila pejam mata air mata masih mengalir, bantal basah, mata bengkak. Allahu. Aku tahu kau tak akan uji aku kalau aku tak mampu.

Pesan mak dia "carilah pengganti dia tapi jangan sampai lupa kenangan kami" 
Pesan mak aku "mak tahu adik sedih adik kecewa tapi nak buat macam mana lagi. Dia dengan adik dah berbeza dunia. Tak mungkin bersama"

Kadang-kadang bila aku duduk sorang-sorang, kenangan kami datang bergolek-golek. Teringat setiap kenangan yang ada. Teringat semua kenangan pahit dan manis. Teringat setiap senyuman dan titis air mata yang pernah mengalir. Teringat setiap mesej yang pernah diterima dan diberi.

Teringat detik terakhir aku dan dia. Malam terakhir dia call dan mesej. Dia bagitahu nak balik kampung. Dia sempat pesan "jangan lupa makan dan jawab exam betul2". Aku ingat pesanan tu and aku suka yang teramat sangat. And malam tu jugak dia sempat mesej "B, abg nak kita macam dulu". Aku senyum. Kau tunggu, tiba masanya aku beritahu berita gembira pada kau. Tunggu aku habis exam.

Malam tu. Aku tak sabar tunggu jam 12. Aku tak tahu kenapa aku tunggu waktu tu tapi betul, satu hari aku berdebar-debar dan tak sabar menunggu tibanya waktu tue. Aku keluar pergi makan and tertinggal handset. Tak pe. Memang selalu aku tinggal handset and rasanya tak ada benda urgent.

Balik makan. Aku carik handset. Ada berpuluh miscall. Ada 2 mesej. Mesti dari dia. Aku suka. Tapi hampa. Bukan dari dia. Dari kawan dia. Aku call balik dengan hati berdebar. Entah aku rasa tak sedap hati.

"Hello. Zilla ya?"
"Ya saya. Knp ya?"
"Tau tak Saiful dah tak ada?"

Time tu aku tak tahu apa yang aku fikir. Aku menagis, meraung2. Aku jalan ke hulu ke hilir. Aku tendang semua barang dalam bilik. Last sekali, aku pergi kat Kak Huda and peluk dia. Tapi aku sendiri tak tahu apa yang aku cakap. Malam tu jugak even dah lewat malam aku pergi rumah dia. Aku nak tengok dia. Itu aje. 

Satu hakikat yang aku perlu terima. Dia dah tak ada. Dia dah tinggalkan aku. Aku tak sempat nak cakap apa-apa kat dia. Aku tak sempat nak mintak maaf kat dia. Entah. Aku rasa kosong. Even dah lebih setahun dia pergi, aku masih macam ni. Masih mengenang cerita lama. Aku pun tak tahu sampai bila tapi in shaa Allah tiba masanya, aku akan move on dan tak akan menoleh ke belakang lagi. Al-Fatihah.



No comments:

Post a Comment

Thank u for the comment. I will reply later ok...:)