Tuesday, July 17, 2012

Nak Pahala Tak?

Assalamualaikum semua...
Ya aku masih di mood yang sedih...masih berkabung ku kira...Tapi aku tak nak rasa sedih ni berlarutan which is aku tau its not good for me bila hari2 kena paksa makan, kena paksa cakap, kena pura2 happy. Aku tak suka keadaan ni n aku tahu dia di SANA juga tak mahu aku terus bermurung. Seperti yang aku cakap Allah sentiasa ada di sisi kita kan?

So harinie aku nak share sikit info pasal kebaikan surah Al-Mulk. Tau tak surah tu yang mana? Surah ni dalam Al-Quran terletak di juz 29 surah 67. Muka surat aku tak sure. Gi carik sendiri. Jangan nak malas eh. Nak pahala tak? Haa kalau nak kena lah rajin kan?

Surah Mulk hendaklah dibaca secara istiqamah dengan menjadikan membacanya amalan kehidupan seharian. Ulama berkata: “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam tidak akan beradu melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk.”
See begitu istimewa surah Al-Mulk ni kan. If im not mistaken, Surah Al-Mulk dan Surah Yassin adalah jantung Al-Quran di mana terlalu banyak kebaikan dan keistimewaannya.


Di antara kelebihan Surah ini ialah:
1. Surah ini akan menjadi penyelamat.
2. Penegah pembacanya dari seksa kubur.
3. Berada di bawah naungan sayap malaikat (mendapat rahmat Allah).
4. Di hari kiamat rupanya akan dicerahkan seperti wajah Nabi Yusuf (cantik).
5. Dinamakan Surah gagah perkasa, pintar lagi cerdik.

Di dalam kubur orang yang telah mati para malaikat azab datang pada sisi kakinya untuk memberi  hukuman.  Kakinya berkata; “kamu tidak dapat hampir dari sisi kakiku kerana orang ini pernah berdiri dalam solat dan membaca Surah Al-Mulk”. Kemudian mereka datang dari sisi dada (hati) dan perut, dan mereka juga terhalang. Kemudian mereka datang dari sisi kepala.
Pendekata, setiap sendi berkata; “kamu tidak dapat datang dari arah ini kerana orang ini selalu membaca Surah Al-Mulk”. Maka, Surah ini menyelamatkannya daripada azab kubur.

Daripada apa yg aku tahu lah kan, if kita selalu baca surah ini, bila kita meninggal malaikat akan datang kat kita. Nanti surah ini akan menghalang malaikat dan malaikat akan kata pada surah ini "Sesungguhnya kamu dari kitab Allah dan saya tak mahu menyusahkan kamu, Sesungguhnya jika kamu mahu beri manfaat kepada si mati pergilah menemui Allah. Dan mintalah shafaat darinya." 

Maka surah pun menemui Allah dab berkata "Wahai Allah si mati telah memilih saya, dia pelajari saya dan dia membaca saya, bolehkah Ya Allah kau menyeksanya dan membakarnya sedangkan aku ada di dalam dadanya? Jika Engkau ingin berbuat demikian, padamlah saya dari kitabmu." 
Dan Allah SWT berfirman "Aku nampak kamu marah" 
Dan surah pon menjawab "Ya aku marah"
Allah SWT berfirman "Pergilah sesunggunya alu memberi dia kepada kamu dan kamu menjadi shafaat padanya"

Begitu istiimewa kan surah ini bilamana surah ini dapat membantu kita di SANA nanti. Surah ini juga yang akan menemankan kita kat SANA nanti bila kita sunyi. Sebenarnya dalam Islam ni senang aje kan nak buat pahala? 

So apa lagi korang fikirkanlah kalau kita bole spent masa kita yang banyak tu untuk facebook, dating, ngumpat sana. gossip sini why not kita guna masa yang ada untuk baca surah ni. Ada 3o ayat aje. Kalau korang baca dengan cukup tajwidnya dengan menghayati maksudnya aku rasa dalam 30 min atau tak sampai pon dah siap. Banyak sangat pahala tau. Rugi kalau tak nak. Tapi aku tak paksa. Depends on someone jugak kan. Lagi satu pesanan aku kalau baca surah ni kena lah istiqamah kan supaya kita akan mendapat shafaat yang tak terhingga nanti di SANA. Sekian.



No comments:

Post a Comment

Thank u for the comment. I will reply later ok...:)