Tuesday, July 17, 2012

Tazkirah Pagi

Assalamualaikum semua....Pagi..:)

Sekarang kalau ikut jam aku yang kat Australia ni pukul 930 pagi...:P So korang semua dah bangun dari tidur belum? Belum??? Masya-Allah. Korang nak jadi ape ni ha? Bangun2...Yang perempuan tu bangun cepat gi sidai baju ke, tolong mak masak ke. Yang lelaki pulak udah2 la tido tu. Gi lah joging ke, beli ikan kat pasar ke. Kan berfaedah tu...

So harinie tajuk tazkirah aku "Macam mana nak gembirakan hati orang yang bersedih?"


Siapa yang tak pernah bersedih? Meh jumpa aku. Teringin aku nak tau kehebatan perjalanan hidup dia. Aku berani kerat kuku la kalau duit 2 ringgit korang ilang pon mesti korang sedih gak kan? Haa tak usah nak tipu even tak nanges tapi tetap rasa kesal kan? 2 ringgit beb kalau beli keropok lekor kenyang la gak perut tu ye dak?

Jika kamu boleh menggembirakan orang yang berduka maka lakukanlah walau hanya dengan senyuman. Orang yang bersedih ni kadang2 mereka hilang pertimbangan diri yang akhirnya akan membuatkan dia tak dapat berfikir dengan logik. Jadi amatlah penting di sini peranan kita untuk sentiasa di sisi dia bagi memulihkan semangat yang hampir hilang. Even kita tak boleh 24 jam duduk sebelah dia, bagi bahu untuk dia menangis tapi at least kita kene tunjuk kat dia yang kita sentiasa ada untuk dia. Macam2 cara kita boleh tunjuk. Contoh sentiasalah telefon, message di facebook ke kalau kredit handset korang nazak kan. So dengan cara ini dia tahu yang dia tak keseorangan dalam menempuhi saat2 getir dalam hidup dia.

Jadi kita janganlah rasa kedekut untuk menghulurkan bantuan kita. Even kita tak mampu nak beri pertolongan dalam bentuk mata wang atau dalam bentuk tenaga, tapi at least kita boleh pinjamkan telinga kita untuk sentiasa mendengar luahan hati dia, kita boleh pinjamkan mulut kita untuk sentiasa memberi nasihat dan semangat untuk up kan balik semangat dia yang down tue kan. 

Ingatlah hidup kita kat dunia ni ada up ada down. Hari ini mungkin kita gembira esok lusa kita pula yang bersedih kan? Siapa yang tahu kan? So bila kita sedih mesti kita perlukan sokongan moral dari orang lain kan. So janganlah rasa sombong tak nak tolong orang yang bersedih. Korang senyum pon jadilah asalkan hati yang bersedih tadi dapat ceria kembali even dia pura2 ceria tapi at least hati dia terusik gak kan..

2 comments:

  1. mmg , tak de insan kat dunia ni yg tak pernah sedih . Perasaan tu Allah dah cipta untuk manusia . Cuma mengikut kebijaksanaan kita utk mengawal dan mengatasi kesedihan tu .

    psst - lagu ni sangat best !

    ReplyDelete
  2. Kan...Tapi kdg2 rase sedih tu buat kita ilang pertimbangan...suke jugak lagu ni...sedih...;)

    ReplyDelete

Thank u for the comment. I will reply later ok...:)