Sunday, August 12, 2012

Limau Tue Memang Sedap Tapi?


Assalamualaikum semua....Salam Ramadhan yang ke 23. Semoga di hujung-hujung Ramadhan ini kita semua mendapat kerahmatan dan keberkatan dari-Nya. Amin.

Tiba-tiba tadi aku terfikir yang sekarang ni aku sedang buat part time di Celcom yang mana ianya milik sepenuhnya orang Cina. Ye bos aku Cina, kakak dia Cina, anak saudara dia Cina. Memang semua keturunan Cina sejatilah. Oh ya lupa nak cakap, tempat kerja aku ni boleh dikatakan semua pekerjanya sanak saudara bos aku ni. So pendek cerita semua Cinalah kan. Tapi tak tahulah kot ada yang murtad jadi India lak. 

So bila dah semua Cina, maka dorang semua ni boleh dikatakan alim sangat sampai hari-hari kot buat acara sembahyang dorang tu. Aku tak suka betul time tu sebab bila dorang sembahyang dorang bakar-bakar apa ntah sampai hidung aku  ni sakit-sakit dan asyiklah bersin-bersin. Huu tension sungguh. Pastue biasalah dorang sembahyang pastue letak limau banyak-banyak kat tokong tu bagi Tuhan dorang makan kot. Entahla yang tu aku tak sure kenapa dorang perlu letak limau kat tokong tue.

Then, limau tu nanti dorang akan letak kat kaunter dan akan bagi kat mana-mana customer yang beli handset ke topup ke. Sometimes, ada gak dorang bagi aku sebeg plastik limau untuk bawak balik and untuk tak menghampakan dorang atau buat dorang kecik hati, aku ambik aje and then nanti kat rumah aku akan buang. Persoalannya kat sini kadang-kadang aku rasa bersalah sangat kat customer yang dah ambik limau tu tanpa mengetahui yang limau tu dah di buat acara sembahyang bos aku dan kaum-kerabatnya tadi. Aku nak bagitahu tapi masalahnya yang ambik buah limau tu tadi kebanyakannya pak aji, pakcik yang pakai serban tu and dorang pernah tanya aku "limau ni dorang buat sembahyang kan?". Dorang dah tahu pon tapi still ambik gak.

Sebagai seorang yang masih cetek ilmunya dalam hal-hal agama ni, so aku cari jawapan pada persoalan aku ni dan hasilnya, HARAM bagi kita umat Islam makan limau hasil upacara sembahyang orang Cina ni. HARAM ye kawan-kawan. Yelah kadang-kadang kita ambik mudah benda ni kan so lepas dah tahu ni aku harap sangat kita semua dapat share benda ni kat mereka yang tak tahu. InsyaAllah esok kalau ada customer yang ambik limau yang bos aku bagi, aku akan ingatkan mereka. Doakan aku mampu ye.

No comments:

Post a Comment

Thank u for the comment. I will reply later ok...:)