Thursday, August 9, 2012

Respect sikit bro!

Assalamualaikum....Salam Jumaat semua....Salam Ramdahan...




Aku rasa sesiapa yang berkawan dengan aku akan tahu yang aku menghadapi satu penyakit yang dikenali sebagai "Hyperhidrosis". Mak aii ape benda pulak tue weh? Tak pernah dengar pon.Rilek2...Jangan gelabah. Meh ceq habaq mai.

Hyperhidrosis ni adalah satu penyakit yang mana tangan serta kaki aku akan menghasilkan peluh yang banyak yang mana ia nya tak senormal orang lain. Aku ingat lagi dulu-dulu zaman budak kecik aku selalu gi sekolah bawak sapu tangan sebab setiap kali nak tulis ABC tu mesti buku aku akan basah dan bila nak padam buku aku akan koyak. Sobsob sedih siot. Pastu aku tengok kawan-kawan aku rilek aje time tulis, buku dorang kemas semacam. Tak koyak sana sini. Aku tak puas hati betullah. Pastu aku lagi heran bila dorang tak bawak sapu tangan macam aku. Pastu aku tanya la sorang kawan tu "weh asal tangan ko tak basah?" Pastu dia buat muka blur terkebil-kebil pandang aku. Tahu lah aku time tu yang aku sorang aje tangan berpeluh kaki berpeluh.

Kadang-kadang aku lupa yang aku ni tak senormal orang lain. So kadang-kadang main pegang aje tangan kawan, pakai belasah aje salam orang lain tanpa memikirkan apakah kesan-kesannya bila aku sentuh dorang dengan tangan aku yang basah ni. 

"Eee tangan kau basah la. Tak payah la salam aku" 
kata seorang hamba Allah sambil lap-lap tangan dorang yang terkena sentuhan aku tu kat baju dorang. Yang tak bole blah kadang-kadang buat muka separa jijik.

Fine.Kadang-kadang aku tak kisah pon sebab ye lah memang salah aku kan so aku mengaku sebab tak berhati-hati. Tapi kadang-kadang aku sedih gak la sebab cara dia tegur tu macam tak fikir sensitiviti aku. Pulak tue dia tegur depan beberapa kawan lain. Malulah aku. Aku tak kisah nak kutuk, kutuklah.Silakan. Tapi at least kalau nak kutuk antara dia dengan aku aje lah kan. Tak payah nak buat depan orang ramai. Secara tak langsung ianya menjatuhkan air muka serta tahap keyakinan aku. 

Aku dah biasa menghadapi situasi-situasi tu baik di sekolah mahupon di universiti. Masa kat sekolah dulu lagilah, kadang-kadang aku menangis sebab tak tahan kene hinaan tu. Tapi bila kat universiti, aku jadi makin kuat so aku buat pekak aje. Lantak kaulah walau kadang kala seriusly aku tersentuh dan sedih.

Sebenarnya apa yang aku nak cakap, as is said before, nak tegur, tegurlah tapi jangan buat depan orang ramai. Keduanya, kalau ya pon kau geli tapi tak payah nak buat muka jijik kau depan aku. Serius aku tak suka orang yang tak reti nak jaga sensitiviti orang lain. Kau nak pertikaikan kekurangan aku tanpa kau fikir yang kau pon banyak gak kekurangan kan.

Tadi sempat gak aku belek kat google apakah kesan-kesan Hyperhidrosis ni. 

  • rasa kurang keyakinan diri untuk berhadapan dengan orang ramai dan untuk berinteraksi secara sosial
  • menyebabkan pesakit rasa terganggu dan tidak selesa
  • menyebabkan dehidrasi/kekurangan cecair dalam badan
  • menyebabkan tekanan

Dan mengikut apa yang aku baca tadi, penyakit ni actually ada kaitan dengan jantung kita di mana pesakit akan berupaya mendapat sakit jantung. Wallahualam. Mintak dijauhkan. Penyakit ni actually tak merbahaya sampai boleh bawak maut tapi boleh merendahkan kualiti hidup seseorang. Erm....takut jugak tapi nasib baik  penyakit aku ni tak kritikal mana sampai kene bungkus dengan plastik bagai bila nak pakai kasut. Tak...tak...Aku akan kerap berpeluh di tangan dan kaki (sahaja) bila aku rasa stress, tension dan sedih. Biasanya time tu aje peluh aku datang. Dalam keadaan normal, ianya tak banyak mana pun.

Bila difikirkan balik ada hikmah Allah buat semua ni. Kita sebagai hamba memang tak tahu apa rahsianya kan tapi aku yaqin semuanya ada kebaikan yang tak dapat kita nak fikirkan. Kat sini aku ada sedikit perkongsian yang aku baru tahu tadi. Dalam keadaan cuaca yang sangat sejuk, hanya pesakit diabetis aje yang boleh survive tau. Masya Allah...Subhanallah. Rahsia Allah kan:)





No comments:

Post a Comment

Thank u for the comment. I will reply later ok...:)