Monday, February 25, 2013

Tinggi vs Rendah

As-salam...

Wo wo sekarang aku tengok bahang undi mengundi ni semakin panas...panas...Kat mana-mana orang cerita pasal undi. Cerita pasal undi pilihanraya,cerita pasal undi bintang popular, cerita pasal undi ketua rumah sukan, semua pasal undi lah. Undi tu apa weh? Macam urat sendi ke?

Sebenarnya pengetahuan aku pasal politik ni sifar. Kalau ada pun sikit lah, ciput aje. Tak banyak pon. Sedih kan. Tapi kalau kau cerita siapa yang aku nak undi untuk Anugerah Bintang Popular ni aku vote Nadia Nissa. Hehe. Boleh tak?

Nak dekat-dekat undi semua orang gembira kan dapat RM 500, dapat RM 250, dapat Voucer buku, dapat rebat telefon. Ok aku pon orang yang tak terkecuali. Gembira bukan kepalang. Siapa yang tak gembira kan. Tapi tiba-tiba lepas aku tahu satu benda ni, tiba-tiba aku terfikir sesuatu. Aku rasa betul sangat.

Golongan Atasan: Golongan kaya-raya yang gaji satu bulan belum habis, dah masyukkkk duit lagi. Duit kat bank berkepuk-kepuk. Hotel 2 3 bijik. Saham bersepah-sepah sana sini. Pendek kata yang tak pernah ada masalah pasal duit lah. Golongan yang tak pernah mengaku tak cukup duit sebab nak makan tapi selalu tak cukup duit untuk menambahkan harta. Dorang tak dapat apa yang aku sebut kat atas tu, its okay. Tak ada masalah. Ntah-ntah sebelah mata pon tak pandang.

Golongan bawahan: Golongan yang gaji below RM 3000 yang layak dapat BRIM tu kan. Yeah semua happy dapat duit weh. Siapa yang tak happy. Aku pon tumpang gembira, tumpang mintak belanja. Hehe.Pendek kata kita semua gembira ibarat duit yang kita dapat tu boleh tanggung makan minum kita setahun. Nonono...At least boleh la topup yang mana kurang kan. Kot ada yang berkenan nak beli beg Bonia haa angan-angan dah semakin tercapai. Boleh ke?

Golongan tengah: Haa untuk golongan ini apa yang mereka dapat? Golongan yang gaji 5000, 10000 apa yang mereka dapat? Mereka tak dapat BRIM tetapi merekalah penyumbang untuk BRIM2 ni semua. Gaji RM 10000 and 3% daripadanya di kenakan cukai. Mereka bayar cukai, duit mereka ni lah yang di rolling and guna bagi kat kat kita semua. Paham tak? Gaji RM 10000 nampak macam loaded tapi kalau dah duduk kat Keyel tu ingat cukup ke? Kalau dah anak 4 orang semua kecik-kecik lagi, haa rasa-rasa cukup ke? Rumah lagi, bil api air lagi, kos pengangkutan, kos nursery, makan minum lagi. Erm rasa macam dorang dapat cukup-cukup aje kalau dorang tak borong beg Bonia, Coach every month. Kehkeh dari tadi cerita pasal Bonia apehal?

Ok itu just pendapat aku. Tak tahu lah pendapat orang lain. Sekian Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

Thank u for the comment. I will reply later ok...:)